به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از بیزینس اینسایدر، در حال حاضر نگرانی درباره از دست دادن شغل به یکی از دغدغههای اصلی مردم در آلمان تبدیل شده است. بر اساس یک نظرسنجی این نگرانیها تأثیر منفی بر تمایل خرید مصرفکنندگان گذاشته و بسیاری از آنها انتظار ندارند که اقتصاد آلمان به سرعت بهبود یابد.
در ماه آگوست، احساسات مصرفکنندگان برای سومین بار متوالی کاهش یافته و به پایینترین سطح خود در شش ماه گذشته رسیده است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقات بازار GfK و مؤسسه نوریبرگ برای تصمیمگیریهای بازار (NIM)، دلیل اصلی این کاهش، افت شدید انتظارات درآمدی به دلیل افزایش نرخ بیکاری است.
در همین رابطه «رولف بورکل» کارشناس NIM، گفت: «افزایش نگرانیها درباره از دست دادن شغل باعث شده است که بسیاری از مصرفکنندگان در خریدهای بزرگ احتیاط بیشتری داشته باشند.» همچنین، نگرانی از افزایش قیمتها، به ویژه در بخش انرژی، به این احتیاط دامن میزند.
رکود اقتصادی همچنان بر بازار کار سایه افکنده و شرکتها در آلمان دوباره به کاهش استخدامها روی آوردهاند. شاخص استخدام مؤسسه Ifo در ماه آگوست به ۹۳.۸ نقطه کاهش یافته است. «کلاوس وولرابه» کارشناس Ifo در این خصوص میگوید: «اقتصاد راکد موجب میشود که شرکتها در برنامهریزیهای نیروی انسانی احتیاط بیشتری به خرج دهند.»
با این حال، مؤسسه تحقیقات بازار کار و شغل (IAB) نشانههای امیدواری را در بازار کار مشاهده میکند. بارومتر بازار کار این مؤسسه در ماه آگوست به ۱۰۰.۷ نقطه افزایش یافته و برای اولین بار در مدت طولانی به حوزه مثبت بازگشته است.
سازمان فدرال کار آلمان قرار است روز جمعه آمار بیکاری ماه آگوست را منتشر کند. کارشناسان پیشبینی میکنند که تعداد بیکاران برای اولین بار در ده سال اخیر از مرز سه میلیون نفر عبور کند. در ماه جولای ۲.۹۷۹ میلیون نفر در آلمان به عنوان بیکار ثبت شده بودند که این میزان ۶۵.۰۰۰ نفر بیشتر از ماه قبل است.